Peter Green | ...god is green... |
| | home | | | biografia | | | fleetwood mac | | | green solo | | | splinter group | | | linki | | | różności | | |
BIOGRAFIA |
Peter Allan Greenbaum urodził się w rodzinie żydowskich
emigrantów w Londynie 29 października 1946 roku. Dziadkowie Greena uciekli przed prześladowaniami
z byłych Kresów. Jego pasją była gra na gitarze,
inspiracje czerpał z takich źródeł jak Hank Marvin, B.B. King i Otis
Rush, a także z tradycyjnej muzyki żydowskiej. W połowie '66 roku Eric Clapton opuścił Bluesbreakers Johna Mayalla i połączył siły z J. Bruce'm i G. Bakerem. Na jego miejsce Mayall zaprosił Petera, wtedy już jego dobrego znajomego. Pierwszy raz muzycy zetknęli się rok wcześniej, gdy Clapton pojechał z pewnym zespołem pop na kilka tygodni w trasę po Grecji i Mayall potrzebował zastępstwa. Green zdążył zagrać wtedy jedynie trzy koncerty.
Nowy skład Bluesbreakers uzupełniali: John McVie na
basie i Aynsley Dunbar na perkusji. Pierwszym nagraniem grupy z nowym
gitarzystą jest wspaniały singiel "Looking Back / So many
roads", nagrany 30-go września '66. Miesiąc później został
nagrany cudowny blues "Out of Reach", napisany i zaśpiewany
przez Greena. Utwór ten trafił na stronę B singla "Sitting In
The Rain". Jedyny, jak się później okazało, album
Bluesbreakers z Greenem, "A HARD ROAD" powstawał w październiku
i listopadzie '66. Moim zdaniem nie oddawał on w pełni talentu tego
zdolnego gitarzysty. Na uwagę zasługuje kawałek "You don't
love me", w którym Peter udowodnił, że jest także świetnym
wokalistą. Jednak wszystko przebił instrumental "The
Supernatural", prezentujący typowe dla niego brzmienie,
zainspirowane grą Hanka Marvina z The Shadows. Green odchodząc zabiera ze sobą Micka Fleetwooda. Wraz z Jeremy'm
Spencerem, gitarzystą slide będącym pod wpływem Elmore'a Jamesa,
oraz tymczasowym basistą Bobem Bruningiem, już pod szyldem Fleetwood Mac, daje
pierwszy koncert 13 sierpnia '67 na Windsor Jazz and Blues Festival. W
listopadzie John McVie wchodzi do zespołu na miejsce Boba Bruninga.
Pierwszy album, zatytuowany po prostu "FLEETWOOD MAC",
zawiera doskonałą mieszankę ostrych kawałków granych przez J.
Spencera oraz wolnych, pełnych angielskiego spleenu, bluesów
Greena. W lutym '68 powstaje pierwszy singiel grupy "Black magic
woman / The sun is shining", który w niedalekiej przyszłości,
po wykonaniu Santany, zrobi wielką karierę. Drugi album, "MR.
WONDERFUL", zadaje kłam twierdzeniom krytyków, według których
Fleetwood Mac gra delikatnego, nieautentycznego bluesa. Płytę wypełniają
w większości ostre, agresywne chicagowskie bluesy. Muzycy, aby osiągnąć
brzmienie z lat 40-tych, użyli mikrofonów z tamtych czasów. W gruncie
rzeczy jest to ostatni studyjny album stricte bluesowy.
W pażdzierniku '68 nowy skład nagrywa przełomowego
singla "Albatross", który rozpoczyna komercyjny triumf
grupy. Za tym singlem podążają następne megahity "Man of the
world", "Oh well 1 & 2" i "Green
Manalishi". W 1969 roku Fleetwood Mac sprzedał więcej singli
niż Beatles i Rolling Stones razem wzięci! Niestety, wszystko, co dobre, szybko się kończy. Między Peterem a resztą grupy doszło do tarć. Green niechętnie odnosił się do pieniędzy, jako czynnika niszczącego dobro w naturze ludzkiej, wręcz narzędzie zła. Powiedział kiedyś: "I thought I had too much money to be happy and normal. Thousand of pounds is just too much for a working person to handle all of a sudden, and I felt I didn't deserve it". Uważał, że sumy przez nich zarobione należy rozdać biednym, gdyż im bardziej są potrzebne. Reszta zespołu nie chciała wykonać tego szlachetnego gestu. W maju '70 Peter Green odszedł od grupy. W czasie swojej kariery z Fleetwood Mac Green wielokrotnie współpracował z innymi artystami. Już w grudniu '67 wraz z Mayallem nagrywa singla "Jenny / Picture on the wall", w styczniu '68 wraz z zespołem akompaniuje Eddiemu Boydowi w nagraniu płyty "7936 SOUTH RHODES". Kolejny bluesman, któremu towarzyszy cała grupa to Otis Spann ( "THE BIGGEST THING SINCE COLOSSUS"). Nagrywa ponadto ze swoimi kolegami, takimi jak: Aynsley Dunbar, Duster Bennett, Brunning Sunflower Blues Band, Peter Bardens. Po odejściu od Fleetwood Mac lista osób i zespołów, z którymi nagrywał Peter poszerza się jeszcze bardziej. Clifford Davis, Memphis Slim, Toe Fat, Country Joe McDonald, B.B. King, a także Fleetwood Mac (płyta "PENGUIN"). Powstaje pierwszy solowy album "END OF THE GAME", będący zapisem całodziennego, a raczej całonocnego jam session. Snowy White i Nigel Watson pomagają mu w nagraniu dwóch singli, "Heavy heart / No way out" i "Beasts of burden / Uganda woman", obecnie bardzo poszukiwanych. W latach 1973 - 1977 Peter Green wycofuje się z życia publicznego. Przeżywa kryzys psychiczny wywołany nadmiernym zażywaniem LSD. Traci zainteresowanie muzykowaniem, poszerza się niechęć do chciwych koncernów nagraniowych, popada w mistycyzm religijny, podobno pracuje jako grabarz i pielęgniarz, no i rozdaje pieniądze biednym. Zapewne to ostatnie sprawia, że w kapitalistycznym systemie został uznany za wariata. Green zostaje przymusowo (sic!) poddany leczeniu za pomocą elektrowstrząsów i psychotropów dużo silniejszych od LSD. Bez wątpienia ta końska kuracja więcej mu zaszkodziła niż pomogła. W 1977 roku Green wraca do grania. W latach 1979 -
1982 wychodzą solowe albumy "IN THE SKIES", "LITTLE
DREAMER", "WHATCHA GONNA DO" i "WHITE
SKY". Krytycy na ogół twierdzą, że nie dorównują starszym
płytom. No cóż, może nie dorównują, ale i tak są na niezłym
poziomie. Eric Clapton w tym samym czasie też wydawał niezbyt dobre albumy.
Najlepszym argumentem za jest niezliczona ilość składanek opierająca się
na nagraniach z tych właśnie płyt (m.in. wydany przez Tonpress lp.
"PORTRAIT"). Ponowne pojawienie się Petera zawdzięczamy Michelle Reynolds i jej bratu, Nigelowi Watsonowi, staremu znajomemu Greena jeszcze z lat 60-tych. To on przekonał Petera do obcięcia legendarnych, długich paznokci i wzięcia gitary do rąk. Green uczył się grać od nowa na bluesach Roberta Johnsona. W 1996 powstaje nowy zespół o nazwie Splinter Group w składzie: Peter Green, Nigel Watson, Spike Edney (ex-Queen), Neil Murray (ex-Whitesnake) i legendarny Cozy Powell. Grupa jest bardzo płodna, wydała szereg albumów m. in. płytę live "SPLINTER GROUP", "ROBERT JOHNSON SONGBOOK", kolejną płytę live "SOHO SESSION", "DESTINY ROAD" oraz drugi hołd złożony Robertowi Johnsonowi, "HOT FOOT POWDER". Ostatnie albumy to "TIME TRADERS" i "BLUES DON'T CHANGE" z 2001 r. oraz "REACHING THE COLD 100" z 2003 roku. Dopiero w latach 90-tych Green został doceniony przez świat krytyki muzycznej. W 1996 roku magazyn muzyczny MOJO ogłasza ranking na gitarzystę wszechczasów, w którym Green zajmuje trzecie miejsce, za Hendrixem i Cropperem, wyprzedzając Erica Claptona. Jako pierwszy angielski gitarzysta otrzymał nagrodę W.C. Handy Blues Award w kategorii najlepszy comeback za "ROBERT JOHNSON SONGBOOK". Zostaje także zaproszony, razem z zespołem Fleetwood Mac, do Rock 'n' Roll Hall Of Fame. |
|
Copyright © 2002-2004 Skalski Andrzej | skalski@music.tet.pl |
| | home | | | biografia | | | fleetwood mac | | | green solo | | | splinter group | | | linki | | | różności | | |
zalecana przeglądarka Internet Explorer 5.xx przy rozdzielczości 800x600 |